رژیم غذایی چیست؟

  • admin
  • 03 سپتامبر 2020
  • بدون دیدگاه

 

 

رژیم غذایی در هر حالتی، به نوع خاصی از شیوه های تغذیه است که این حالت می تواند شکل خاصی از ورزش، دوره های مدیتیشنی و یا بیماری باشد. رژیم غذایی در واقع به آن چیزی که در طول روز می خورد و یا می آشامید گفته می شود.قبل از اینکه برای گرفتن رژیم برنامه ریزی نمایید بهتر است که در ارتباط با مقدار کالری مناسب خود اطلاعاتی بدست آورید.لازم است که بدانید که رژیم مورد استفاده شما از لحاظ تغذیه ای متعادل است یا خیر؟مدت زمان گرفتن این رژیم چقدر است؟در این مقاله پاسخ سوالات خود را در این زمینه خواهید یافت.

کالری چیست؟

میزان کالری یک غذا به معنی میزان انرژی ذخیره شده در آن است. بدن شما از کالری برای راه رفتن، فکر کردن، نفس کشیدن و کارهای دیگر استفاده می‌کند. هرکس برای حفظ وزن خود، نیاز دارد که روزانه حدودا ۲۰۰۰ کالری دریافت کند. البته میزان دقیق کالری مورد نیاز هرکس به سن، جنسیت و فعالیت بدنی بستگی دارد. معمولا مردان نسبت به زنان، و کسانی که ورزش می‌کنند هم نسبت به بقیه به کالری بیشتری نیاز دارند. میزان کالری مصرفی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید مصرف مواد «بی کالری» یا موادی که ارزش غذایی کمی دارند (مثل قندها و چربی‌های جامد) را به حداقل رساند.

چرا داشتن رژیم غذایی مناسب مهم است؟

اندام‌ها و بافت‌های بدن برای درست کار کردن نیاز به تغذیه‌ مناسب دارند. در غیر این‌صورت بدن بیشتر مستعد بیماری، عفونت، خستگی و عملکرد ضعیف می‌شود. بچه‌هایی که سوء‌ِتغذیه و رژیم غذایی ناسالم دارند مشکلات رشدی و عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند. از اثرات دیگر رژیم غذایی ناسالم می‌توان به دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان اشاره کرد.

ویژگی های یک رژیم غذایی خوب

یک رژیم غذایی مناسب باید دارای املاح و ویتامین ها به مقدار کافی باشد.

نیاز است که پروتئین کافی در رژیم شما وجود داشته باشد. پروتئین خواص بسیاری دارد. برای مثال مانع از بین رفتن بافت های عضلانی می شود و همچنین بافت های پوست و دندان را ترمیم می کند.

مصرف روزانه کربوهیدرات جهت رفع خستگی و برهم خوردن تعادل مایعات بدن نیاز است. خوردن روزانه نان و غلات و برنج و… به رفع این نیاز کمک خواهد کرد.

لازم است که کلسترول را در وعده غذایی تان محدود نمایید و از مواد غذایی چرب بیش از حد استفاده نمایید. این به معنی حذف آن ها نیست.

همچنین نوشیدن آب یکی از مهمترین اصولی است که باید رعایت شود. بهتر است روزانه حداقل ۱۰ ـ ۸ لیوان آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.