راهنمای مصرف انواع شیر

  • admin
  • 07 آگوست 2020
  • بدون دیدگاه

The New York TimesMay 25, 2019

شیر کامل یا کم چرب؟ شیر گاو یا شیر گیاهی؟ ما برای کمک اینجا هستیم.

بسیاری از متخصصان اطفال توصیه می کنند که بچه های 1 ساله روزانه 2 تا 3 لیوان شیر کامل بنوشند و بعد از سن 2 سالگی آن را به یک نسخه کم چربی تغییر دهند تا میزان مصرف چربی اشباع را محدود کنند(اگرچه در این زمینه بحث و تحقیق در حال انجام است).

شیر گاو ترکیبی سالم از مواد مغذی مورد نیاز کودکان از جمله پروتئین، کلسیم و ویتامین D را ارائه می دهد. اما زیاده روی در مصرف آن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

شیرهای گیاهی به طور کلی به اندازه شیر گاو مغذی نیستند، اما اگر کودک شما به یک جایگزین شیر احتیاج دارد، برچسب ها را با دقت بخوانید و محصولی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین D غنی شده باشد و قند اضافه شده نیز کم باشد.

از حدود 1 سالگی شیر را معرفی کنید.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند غذاهای جامد را از حدود سن 6 ماهگی (با اضافه شدن نهایی محصولات لبنی مانند ماست و پنیر) به کودک معرفی کنید و مصرف شیر گاو را تا بعد از یک سالگی نوزادتان به تعویق بیاندازید. این موضوع تضمین می کند که دستگاه گوارش فرزندتان به اندازه کافی بالغ است تا بتواند مقادیر زیادی پروتئین شیر را هضم و جذب کند.

اگر هنوز بعد از یک سالگی شیر به فرزندتان می دهید، بخاطر داشته باشید که شیر مادر نه منبع کلسیم زیادی است و نه ویتامین D (در مقایسه با شیر گاو)، بنابراین حتما سایر منابع این مواد مغذی را نیز در رژیم غذایی کودک نو پا خود قرار دهید.

بین سنین 1 تا 2 سالگی، روزانه 2 تا 3 لیوان شیر مورد نیاز است.

کودکان یک ساله طبق دستورالعمل های 2019 که توسط متخصصان A.A.P.  و سایر دستورالعمل ها تهیه شده است باید هر روز بین 16 تا 24 اونس شیر کامل بنوشند. شیر از نظر آهن کمبود دارد، از طرفی نوشیدن زیاد آن می تواند جذب آهن از سایر غذاها را مسدود کند و این می تواند منجر به کمبود آهن شود.

شیر را به کودک نوپای خود در یک لیوان یا فنجان باز توصیه کنید، به هیچ وجه آن را در یک بطری به کودک عرضه نکنید، زیرا مطمئناً آنها می خواهند بیش از حد مصرف کنند.”

اگر کودک نوپای شما مایل به نوشیدن 2 لیوان  در روز نیست، او را به نوشیدن بیشتر مجبورنکنید. مجبور کردن یک کودک نوپا غیرممکن است، اما به ویژه اگر سعی می کنید آنها را به نوشیدن چیزی که نمی خواهند، وادار کنید. آنها فقط قصد رد آن را دارند.” اگر کودک شما به خوبی رشد می کند و غذاهای متنوعی می خورد، از شمارش اونس نگران نباشید.

برای کودکان بین 2 تا 3 سال، دستورالعمل های سال 2019 هر روز 2 واحد لبنیات (از جمله شیر، ماست و پنیر) و برای کودکان بین 4 تا 5 سال 2.5 واحد است.

هنگام سرو شیر و ماست، نسخه های ساده و بدون طعم یا ماست های کم قند که میزان قند کل در هر وعده کمتر از 23 گرم است، را انتخاب کنید.

شیر کامل یا کم چرب؟

متخصصان تغذیه معمولاً توصیه می کنند که کودکان 1 ساله شیر کامل بنوشند( “برای تأمین انرژی و چربی مورد نیاز برای رشد بدن و رشد مغز.”) بعد از 2سالگی برای کاهش مصرف چربی اشباع شیر 1 درصد یا بدون چربی توصیه میشود.

اما دستورالعمل های مؤسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا می گوید اگر کودک نوپای شما به خوبی رشد می کند و به اندازه کافی چربی های سالم مصرف می کند، می تواند در 1 سالگی مستقیماً از شیر کم چربی استفاده کند. و همه بچه های 2 ساله و بالاتر باید شیر کم چربی بنوشند.

اما تا زمانی که اطلاعات قطعی تری نداشته باشیم در مورد این مسئله با توجه به شرایط بالینی کودک با پزشک متخصص کودک خود صحبت کنید و به رشد و رژیم غذایی فرزندتان توجه کنید.

شیر ارگانیک مصرف کنیم؟

معضل لبنیاتی بعدی شما: آیا باید هزینه اضافی را برای شیر ارگانیک بپردازید؟ طبق جدیدترین دستورالعمل های سال 2019، هیچ تفاوتی “از نظر بالینی” بین شیرهای ارگانیک و معمولی وجود ندارد. هر دو برای نوشیدن بی خطر هستند. هر نوع اختلاف تغذیه ای جزئی است و احتمالاً بر سلامتی تأثیر نمی گذارد.

شیر خام را نخرید.

اگر وسوسه شده اید که شیر خام یا غیرپاستوریزه خریداری کنید، بدانید که متخصصان بهداشت عمومی و متخصصان اطفال، به اتفاق آرا، معتقد هستند که این ایده بد است، به خصوص برای بچه های خردسال. یک متخصص تغذیه در بیمارستان کودکان تگزاس، می گوید: “شیر خام می تواند منبعی از باکتری هایی باشد که باعث بیماری های ناشی از مواد غذایی می شوند، برخی از آنها می توانند تهدید کننده زندگی باشند.” حداقل، یک عفونت باکتریایی از شیر خام می تواند روزها باعث استفراغ و اسهال برای کودک شما شود. در بدترین حالت ممکن است منجر به بستری در بیمارستان یا حتی نارسایی کلیه شود که در موارد نادر می تواند باعث مرگ شود. کارشناسان می گویند که شیر خام مزایای سلامتی بیشتری نسبت به شیر پاستوریزه ایجاد نمی کند، بنابراین بهتر است آنها را خریداری نکنید.

اگر کودک نوپای شما شیر گاو نمی نوشد، اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی ضروری را دریافت کنند.

غذاهای کامل مانند ماست، پنیر، تخم مرغ، آووکادو، ماهی، گوشت، روغن های گیاهی ترکیبی سالم از هر دو چربیهای اشباع شده و اشباع نشده را تشکیل می دهند. کودکان می توانند کلسیم را از ماست، پنیر و سبزیجات سبز تیره دریافت کنند. و بیشتر بچه ها می توانند به واسطه ترکیبی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (ویتامین D را در پوست سنتز کنند) و منابع غذایی منظم یا غنی شده مانند سالمون، ماهی تن، تخم مرغ، پنیر، آب پرتقال، شیرهای گیاهی (غنی شده با ویتامین D) به میزان کافی ویتامین D دریافت کنند.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که نور آفتاب زیادی ندارد و یا از ضد آفتاب  استفاده میکنید  و کودک شما به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کند، ممکن است به یک مکمل نیاز داشته باشد. در مورد ضرورت مکمل با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

در مورد شیر بز یا شیر های گیاهی (جایگزین )چطور؟

شیر بز نسبت به شیر گاو از نظر پروتئین، چربی، کلسیم و سایر مواد معدنی کمی غنی تر است. در حالی که شیر بز اغلب نسبت به شیر گاو حساسیت کمتری ایجاد میکند، بیشتر بچه های دارای حساسیت به شیر گاو نسبت به شیر بز نیز حساسیت دارند، بنابراین احتمالاً ارزش افزوده ای ندارد.

هیچ یک از متخصصانی که برای این راهنما با آنها مصاحبه شده بود، علاقه ای  به شیرهای گیاهی برای بچه ها نداشتند و دستورالعمل های جدید 2019 نیز از استفاده آنها به جای شیرهای لبنی حمایت نمی کنند، مگر اینکه دلیل غذایی یا پزشکی خاصی وجود داشته باشد، مانند زمانی که خانواده شما گیاهخوارهستند.

بیشتر شیرهای گیاهی – به غیر از شیرهای سویا و نخود از نظر پروتئین نسبت به شیر گاو در جایگاه پایین تری هستند در حالی که غالباً با مقادیر مشابهی از مواد مغذی که در شیر گاو مانند کلسیم وجود دارد، غنی شده اند، هنوز مشخص نیست که این مواد مغذی به خوبی جذب می شوند یا خیر.

بررسی برچسب ها برای جلوگیری از مصرف بیش از حد شکر، و انتخاب یک شیرغنی شده با تقریبا همان مقادیر کلسیم (300 میلی گرم) و ویتامین D (حدود 100 واحد بین المللی) که در هر وعده شیر گاو وجود دارد، مهم است.

قبل از هر بار مصرف بطری را تکان دهید تا مواد مغذی اضافه شده پراکنده شود.

در اینجا سایر ملاحظات تغذیه ای آورده شده است:

شیر سویا: شیر سویا سالها است که وجود دارد و به طور کلی ترجیحا جایگزین شیر گاو است زیرا از نظر کالری، پروتئین و چربی مشابه است. برخی محققان و والدین نگران این موضوع هستند که چگونه ترکیبات تقلید کننده استروژن موجود در سویا به نام ایزوفلاون ها ممکن است روی کودکان خردسال تأثیر بگذارد. با این حال، پس از بررسی داده های موجود، A.A.P. گفته است که فرمول های پروتئین سویا برای نوزادان بی خطر است.

شیر نارگیل: این نوشیدنی ها دارای چربی اشباع بالا هستند و تقریباً پروتئین ندارند.

شیر غلات: شیرهای برنج و جو دوسر دارای چربی و پروتئین کم و از نظر کربوهیدرات غنی هستند. شیر جو دوسر دارای مواد مغذی بهتری از این دو است، کمی پروتئین و کمی فیبر ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.