خوردن شکلات با صبحانه به فعالیت‌های روزانه شما کمک می‌کند

  • admin
  • 07 آگوست 2020
  • بدون دیدگاه

اهمیت شکلات در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده، اما خوردن شکلات به همراه صبحانه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. براساس تحقیقی که اخیرا در دانشگاه سیراکوز آمریکا انجام شده خوردن شکلات تیره برای قدرت استدلال، حافظه، تمرکز و احساس آرامش شما بسیار مفید است». در تحقیق دانشگاه سیراکوز مشخص شده است که خوردن شکلات تیره می‌تواند شما را برای کار روزانه آماده کند. تحقیقات دیگر همچنین نشان می‌دهند که خوردن شکلات به همراه صبحانه می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن شود. شکلات تیره حاوی آنتی‌اکسیدانت‌های مختلف در بدن است که میتوانند در مقابل خطر ابتلای انسان به سرطان نقش محافظتی ایفا کنند.

به چه محصولی شکلات گفته می شود؟

شکلات محصولی است که با توجه به نوع، در فرمولاسیون آن حداقل از 18 تا 22 درصد کره کاکائو وجود دارد. شکلات هایی که به صورت فله و یا بدون مارک عرضه می شوند از پارافین صنعتی و کاکائو و رنگهای غیر مجاز تهیه می گردند. پس صرفا اگر در محصولی از پودر کاکائو استفاده شده باشد نمی توان از آن به عنوان شکلات نام برد. به طور مثال: محصولی که در آن به جای کره کاکائو از جایگزین ها استفاده شده باشد فراورده کاکائویی خواهد بود و دیگر شکلات نیست.

شکلات سفید:

شکلات سفید، حاوی پودر کاکائو نیست ولی به دلیل داشتن کره کاکائو به آن شکلات می گویند اما شکلات سفیدی که در آن از کره کاکائو استفاده نشده باشد چون پودر کاکائو هم ندارد نه شکلات است و نه فراورده کاکائویی و در واقع یک محصول روغنی با شکر و شیر خشک است.

چرا برخی شرکت ها به جای کره کاکائو از جایگزین های آن استفاده میکنند؟

کره کاکائو چربی است که با توجه به نوع دانه کاکائو، حدود 50 درصد آن را تشکیل می دهد و تری گلیسیرید های آن ساختمان منحصربه فردی دارد. به طوری که این چربی در دمای اتاق، جامد است و پروفایل ذوبی بسیار کوتاهی دارد و به محض قرار گرفتن در دهان، آب می شود.

نگهداری شکلاتی که با کره کاکائو تهیه می شود در آب و هوای گرم باعث ایجاد مشکلاتی میشود، مثلا با قرار گرفتن در این محیط،  فورا حالت خود را از دست می دهد. به همین دلیل برخی چربی هایی که در صنعت غذا داریم که به عنوان جایگزین های کره کاکائو گفته می شود در برخی شرایط در ترکیب اولیه شکلات ها به کار می رود.

تفاوت این جایگزین ها با کره کاکائو در چیست؟

با وجود اینکه این چربی های جایگزین منشا گیاهی دارند ولی برای تبدیل آنها به نوع جامد در روند تولیدشان، اسیدهای چرب ترانس تولید می شود و اسید های چرب غیر اشباع آنها به صورت اشباع در می آید. اسیدهای چرب اشباع بلند زنجیره و تراس باعث افزایش کلسترول بد(LDL) و گرفتگی عروق می شوند و برای بدن مضر هستند.  تحقیقات در مورد کره کاکائو و مواد تشکیل دهنده آن از نظر نوع اسیدهای چرب، نشان داده که این ترکیب روغنی بر لیپیدهای سرمی اثری ندارد و چون اسیدهای چرب اشباع شده آن غالبا اسید چرب استئاریک است، کلسترول خون را بالا نمی برد. شکلات حاوی کره کاکائو باعث کاهش اکسیداسیون LDL یا همان کلسترول بد می شود و در نتیجه احتمال ایجاد گرفتگی عروق را کاهش می دهد. وقتی به جای کره کاکائو از جایگزین های آن استفاده می شود که نقطه ذوب و اسیدهای چرب ترانس بالایی دارند، احتمال تجمع پلاکت ها در جداره عروق افزایش می یابد و می تواند یکی ازعوامل ابتلا به گرفتگی عروق و بیماری های قلبی عروقی باشد.

پس یا شکلات نخوریم، یا صرف نظر از قیمت آن از تولیدکنندگان خوب و باتجربه ای که کیفیت برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد خریداری کنیم. برچسب روی بسته بندی را چک کنیم تا از وجود کره کاکائو در محصول اطمینان حاصل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.